Skip to content

Information

När man flyttar till ett nytt område, brukar det vara en del saker man vill veta.

Ni kanske undrar varför vi måste ha en samfällighetsförening?
Varför måste vi betala en avgift?
Måste man vara med i en förening?
Vem eller vilka gör vad?
Hur fungerar det egentligen?

För iordningställande, underhåll och drift av detta måste det, enligt lag, upprättas en gemensamhetsanläggning. Medlemskapet är obligatoriskt för samtliga husägare.

Pengar behövs för att driva samfällighetsföreningen, därav en medlemsavgift. Avgiftens storlek beslutas på årsstämman.

Information
Information

Parkering

Varje hushåll har tillgång till ett garage och en parkeringsplats. De reserverade platserna kontrolleras inte men man kan anmäla ett fordon som står på sin plats till Securitas. Kolla gärna vem som äger bilen (via transportstyrelsen) så att det inte är någon granne som råkat ta fel, för grannsämjans skull.

Utöver de reserverade platserna finns dessutom ett antal besöksparkeringar, som betalas via sms eller mobilapp. Instruktioner för detta finns vid parkeringsplatserna. Besöksparkeringarna är gratis i 3 timmar utan att erlägga avgift, men men behöver registrera sig via sms/app från start.

Utöver parkeringsplats har varje hushåll dessutom tillgång till en garageplats. Denna skall användas som garage för fordon och inte som förråd. Försäkringar för garagebyggnaderna bekostar samfälligheten. Detta innebär att husägare ej behöver försäkra garagen.

Om man anlitar hantverkare kan man höra av sig till styrelsen som i sin tur kontaktar Securitas för att deras bilar inte ska bli lappade nä de står mellan gångarna. Obs: de får inte stå på de breda “brandgatorna”.

Längrepresentanter

En längrepresentant finns i varje huslänga. Längrepresentanten går på ”längrepresentantmöte” (två möten om året), hälsar nyinflyttade välkomna och informerar dem och håller ihop längan vid städdagar samt lite till.

Information till samtliga medlemmar kommer kontinuerligt i ”Kärrbladet” som bland annat redovisar styrelsemöten, längrepresentantmöten och årsmöten.

Information
Information

Städdagar & kontinuerligt underhåll

Städdagar behövs för att hålla ordning i området. Vi har två gemensamma städdagar per år, en på våren och en på hösten. Meddelande om tidpunkten skickas ut i god tid. ALLA hjälps åt på städdagarna!

Men då detta inte räcker måste ALLA hjälpa till att hålla ordning i området, genom att se till våra och andras barn så att de ej skadar träd, buskar och övrigt. Vi måste se till att det inte förekommer mopedåkning på gångvägarna och att djur inte rastas i området.

Checklistor för städdagarna för respektive länga finns i Wordformat.

Lampor

Lågenergilampor till ytterbelysning (gavel-, garage- och grindbelysning) bekostas av föreningen. När en lampa gått sönder lämnas den trasiga lampan till en medlem i styrelsen och en ny erhålles. Lampor kan också lämnas in och bytas ut på städdagarna.

Information

Sopstationer

Det finns fem sopstationer på området. Vi ansvarar alla för att hålla dem fräscha och sortera avfall enligt kommunens regler.

Postadress till föreningen:

Kärrvägens Samfällighetsförening
C/O Petra Marainen
Kärrvägen 69
449 43 Nol
Bankgiro: 5831-9906 Postgiro: 620 75 51-0

Organisationsnummer: 716447-5233